Kiszállítási információk Magunkról Kapcsolat

Az 5 szeretetnyelv: Gyerekekre hangolva

2015. november 19.

A legtöbb szülő őszintén szereti gyermekét, mégis kevés gyermek érzi szülei feltétel nélküli szeretetét. Mi a magyarázata ennek az ellentmondásnak? Elsősorban az, hogy kevesen tudják meggyőzően – azaz gyermekük számára tapasztalhatóan – kifejezni érzéseiket. A házasság-terapeuta, illetve gyermekpszichiáter szerzőpáros így vall erről:

„Könyvünkkel a szülői hivatás egyik legfontosabb feladatára szeretnénk felhívni a figyelmet – a gyermek szeretetigényének betöltésre. Ha meg van győződve szeretetünkről, sokkal készségesebben fogadja a szülői irányítást élete minden területén. Abban szeretnénk segíteni a szülőknek, hogy tapasztalhatóbbá és érezhetőbbé tudják tenni gyermekük iránti szeretetüket. Ez pedig akkor lehetséges, ha azon a szeretet-nyelven beszélnek vele, amelyet a legjobban megért, és amelyre a legfogékonyabban reagál.”

A „Gyerekekre hangolva” című könyv a két neves szerző pszichológiai felismeréseinek ötvözésével figyelemreméltó és a gyakorlatban is jól hasznosítható megállapításokat tartalmaz. Meggyőződésünk szerint a nevelésben minden a szülő-gyermek szeretetkapcsolatán múlik.

Ross Campbell-től származik a szeretet-tank klasszikussá vált fogalma. Mint könyveiben kifejti, minden gyermeknek van egy ún. érzelmi szeretet-tankja, amelynek meg kell telnie szeretettel. Ha a gyermek érzi, hogy szeretik, akkor kiegyensúlyozott lesz, amikor azonban érzelmi tankja kiürül, rosszalkodni kezd. A gyermekek helytelen viselkedésének hátterében nagyrészt a szeretet utáni kielégítetlen vágy rejlik.
Gary Chapman a kommunikáció-pszichológia eredményeire alapozva fontos felfedezést tesz: a szeretetközlés többféle csatornán át történhet, és mindenki – gyermekek és felnőttek egyaránt – alapvetően öt kommunikációs csatorna egyikén fejezi ki és fogadja be a szeretetet. A szeretetközlésnek ez az öt módja: a testi érintés, az elismerő szavak, a minőségi idő, az ajándékozás és a szívességek.

Az egyes szeretet-nyelvek részletes bemutatása után a szerzők külön fejezeten tárgyalják azokat a szempontokat, amelyek megkönnyítik a szülők számára a gyermekükre jellemző szeretet-nyelv felismerését.

A szeretet-nyelvekkel összefüggésben a szerzők részletesen kitérnek a fegyelmezés kérdésére is. Hangsúlyozzák, hogy az eredményes fegyelmezés alapja és feltétele az, hogy a gyermek érzelmi tankja folyamatosan tele legyen. Annál készségesebben fogadja az útmutatást és irányítást, minél inkább érzi szülei szeretetét.

A szerzők a fegyelmezés kérdését is a gyermek szükségletei felől közelítik meg, amikor arra bátorítják a szülőket, hogy gyermekük helytelen viselkedéséhez ne a szokásos „Mit tegyek, hogy a viselkedése megjavuljon?” kérdéssel közelítsen (ami egyik oka a büntetés túlzott alkalmazásának), hanem inkább a „Mire van szüksége a gyermekemnek, amikor helytelenül viselkedik?” kérdésre keresse a választ, ami jóval pozitívabb nevelési módszerek alkalmazásához vezet.

Tanulságos és minden szülő számára megszívlelendő a szeretetteljes családi légkör és a gyermek tanulási képességének összefüggéséről szóló fejezet. „Világosan kell látnunk – írják -, hogy a gyermek életkorának megfelelő érzelmi érettségre van szüksége ahhoz, hogy tanulási képessége optimálisan fejlődjön. Vagyis minél érettebb és kiegyensúlyozottabb érzelmileg, annál jobban tud tanulni. A gyermek érzelmi fejlődésére pedig szülei vannak a legnagyobb hatással… A legtöbb, amit a gyermekük tanulmányi előmenetele érdekében tehetünk, ha feltétel nélkül szeretjük őt, és ezt elsődleges szeretet-nyelvén rendszeresen ki is fejezzük.”

A szerzők külön fejezetben foglalkoznak a harag és a szeret összefüggésének megvilágításával. meggyőződésük, hogy a legnagyobb veszély, ami gyermekeinkre leselkedik – a saját haragjuk, illetve az, ha nem tanulják meg haragos indulataikat érett módon kezelni. A Campbell által kidolgozott „indulatskála” segítségével minden szülő könnyen megállapíthatja, hogy gyermeke (és saját maga) hol tart a harag érett és pozitív kifejezése felé vezető úton, s hogyan segítheti a fejlődés következő lépésének megtételére.

A szerzők nyomatékosan felhívják a figyelmet az ún. passzív-agresszív magatartás veszélyeire, amely a harag kifejezésének közvetett, sokszor nem tudatos és gyakran önveszélyes módja.
A könyvben maguk a gyerekek is megszólalnak, és az egyes szeretet-nyelvekhez kapcsolódva elmondják, mit jelent számukra elsődleges szeretet-nyelvük használata.
A szerzők sok gyakorlati példával és szemléletes esetleírással illusztrálják mondanivalójukat. Az egyes fejezeteket olyan gondolatébresztő kérdések és gyakorlati feladatok egészítik ki (egyéni tanulmányozásra éppúgy hasznosak, mint csoportos megbeszélésre), amelyek elősegítik a könyv mondanivalójának alkalmazását.

A „Gyerekekre hangolva” című könyvet haszonnal forgathatja minden szülő, nevelő és tanár, aki harmonikus kapcsolatot szeretne kialakítani a rábízott gyerekekkel.

Írta: Lehoczky Tünde

Kapcsolódó termék

-20%
Gary Chapman, Ross Campbell:

Az 5 szeretetnyelv – Gyerekekre hangolva

A népszerű szerzőpáros könyvében hangsúlyozza, hogy a nevelésben minden a szülők és a gyerek közötti szeretetkapcsolaton múlik. Ahhoz, hogy gyermekünk egészségesen fejlődjön, elengedhetetlenül fontos, hogy betöltsük érzelmi szükségleteit, azaz érezze szeretetünket és elfogadásunkat. Hogyan kommunikálhatjuk szeretetünket ebben az emberformáló kapcsolatban? A válasz az öt szeretetnyelv (a testi érintés, az elismerő szavak, a minőségi idő, az ajándékozás és a szívességek) helyes alkalmazásában rejlik.

Részletes adatlap »2 990 Ft 2 392 FtKosárba

Még több könyvajánló blog

2018. január 18.

Könyvbemutató: Keserűből édeset – Istennel a kríziseken át

„A válsághelyzetben hozott döntéseknek sorsfordító erejük van.”

A Harmat Kiadó szeretettel meghívja Révész Szilvia Keserűből édeset – Istennel a kríziseken át című könyvének bemutatójára.

A szerzővel Győri Virág, a Family magazin főszerkesztője beszélget.

Időpont: 2018. január 26., péntek 18 óra

Helyszín: a Wesselényi utcai Baptista Gyülekezet és Közösségi Ház előadóterme (1077 Budapest, Wesselényi u. 53.)

 

Keserubol_edes_meghivo_vegleges_elonezo

2018. január 02.

Szeretetnyelv gyerekeknek

Minden szülő vágyik rá, hogy ne csak ő szeresse gyermekét, hanem a kicsik is kifejezzék ezt egymás felé. A szeretetnyelvekről szinte mindenki hallott már, olvashatunk róla párkapcsolati, szülő-gyermek, sőt kamasz vonatkozásban, készült egyedülállókra fókuszáló változat is, de hogyan beszéljünk róla gyermekeknek és gyermekekkel? Ebben nyújt nagy segítséget ez a könyv, mely tulajdonképpen egy mese. A gyermekek számára ismerős helyzetet ír le, szokatlan körülmények között: szülinapi zsúr az állatkereskedésben! A történetben szereplő gyermekek egy „Gazdi-pajti párosító” játékban vesznek részt. Nemcsak a szülinaposok kapnak ajándékot, hanem a meghívottak is. Az lesz számukra a „tökéletes pajtás”, akinek a viselkedése illik a gazdi szeretetnyelvéhez. A könyv bemutatja a szeretetnyelveket, és rögtön egy-egy példával is illusztrálja azokat. Kedves kis állatokat ismerünk meg, és együtt izgulhatunk a leendő kis gazdikkal, hogy ki melyik állatot kapja. Vajon mindenkinek meglesz a tökéletes pajtása?

A mese alapján elgondolkodhatunk a saját szeretetnyelvünkön, illetve megtanulhatunk odafigyelni másokéra is családban vagy óvodai/iskolai közösségben egyaránt. Emellett a könyv lapjai feladatokat is rejtenek, így tökéletesen alkalmas közös családi mesélésekre is. A gyermekek számára is fontos, hogy meg tudják fogalmazni a saját igényeiket akár a szeretet terén is, és megtanuljanak kreatívan szeretni. A könyv olvasása közben többféle érzelem is előkerül, melyek megnevezése, tudatosítása és átélése az érzelmi intelligencia fejlesztésének szerves része.  

Kíváncsi voltam, hogy a könyv a gyakorlatban is megállja-e a helyét. Odaadtam egy tanító néninek, aki kellően nyitott volt a feladatra, és az adventben ebből olvasgatott az osztályának a napköziben. Elvégezte velük a könyv hátuljában található „szeretetnyelvtesztet” is, és több kis diák (harmadikosok) lelkesen mondta el, hogy így már könnyebben tud karácsonyi ajándékot választani annak, akit az angyalkás játékban „húzott”. A tanító néninek is nagy segítség volt, hogy kire kell jobban odafigyelni például az elismerő szavak terén és ki az, akit szavak helyett „csak” meg kell simogatni. Elhatározta, hogy a legközelebbi osztályánál már elsőben oda fog figyelni erre, hogy hatékonyabban fejezhesse ki a szeretetét diákjai felé. 

Fodor Ákosné Anna/Harmat

2015. október 07.

Keresztények és a politika

A szerző ötféle megközelítésben mutatja be, miként viszonyulhatnak a keresztények a kormányhoz, illetve az egyház az államhoz. Számos történelmi példát kínál hit és közélet viszonyára, köztük a legutóbbi amerikai elnökválasztás tanulságait is elemzi, amelyben Istent igencsak belekeverték.

Elolvasom »

2017. február 11.

A boldogság mint életforma

Frank B. Minirth – Paul D. Meier: A boldogság választható. A depresszió tünetei, okai és kezelése

Szókratész úgy vélte, a boldogság nem más, mint az ismeret, s erre oktatta Platónt, Arisztotelész mesterét, aki a későbbiekben Nagy Sándor nevelője lett. Freud nézete szerint a boldogság a belátás eredménye; Pavlov azt tanította, kondicionálás útján alakítható; Piaget szerint a megismerő folyamatok jelentik a kulcsát; William James a pragmatizmussal hozta kapcsolatba; Rogers szerint pedig legfontosabb feltétele a megértés.

Elolvasom »

2017. február 11.

Lányok Bibliája

Szép akvarellekkel illusztrált, igényes kivitelű könyvecske. Mint gyermekkorom emlékkönyvei, melyekkel a fiúk sosem tudtak mit kezdeni.

Elolvasom »

2015. október 06.

Gary Chapman és Catherine Palmer: regénysorozat a házasság négy évszakáról

Idill kisváros Öbölmélye nevű városrészében nyugtalanító események kavarják fel a kedélyeket. Brenda és Steve Hansen házánál felbukkan egy elhanyagolt külsejű hajléktalan, Cody, aki kissé együgyű, és képtelen gondoskodni magáról. Ám a házspár életében ennél sokkal nagyobb a gond!

Elolvasom »

Még több könyvajánló blog »