Tim Keller feleségével közösen a házasságról írt könyve kapcsán az első dolog, ami eszembe jutott, az a szituációs etika, vagy szituációs teológia. Vannak szép számmal, akik elítélik, ha figyelemmel vagyunk korunk helyzetére, és azt állítják, hogy univerzális, minden korra érvényes tanításokat tanítanak. De ezek a merev tanítások általában mindennél jobban tükrözik a társadalom merev tanításait. Gyakran, amit konzervatívnak nevezünk, nem annyira a bibliai elvek mentén megfogalmazott elvekről szól, mint sokkal inkább a társadalom egy korábbi helyzetének, vagy állapotának a megkövesedései. Sok éve arra gondoltam, hogy a Biblia örök igazságokat tartalmaz, de ezek az örök igazságok mindig egy adott környezetben öltenek testet, és figyelembe veszik ennek a környezetnek a szükségleteit. A környezet alatt konkrét emberek konkrét helyzeteit értjük.
Hogy ezek az örök igazságok egy adott helyzetben szólalnak meg. És ahogyan változik a társadalom, lesznek olyan témák, amelyek egy új helyzetben egészen másként öltenek testet. Tehát a környezet, amiben ezek az örök igazságok formát öltenek, figyelembevételre érdemes. Tim Keller a feleségével New York egy olyan negyedében kezdett el szolgálni, ahol zömében egyedülálló, értelmiségi fiatalok éltek.
Azt mondták lelkésztársai Timnek, amikor egy gyülekezet alapítását tervezte ezen a területen, hogy őrültség ebbe a vállalkozásba belefogni, mert az egy olyan terület, ahol bezárják a templomokat érdeklődés hiányában. Ez egy valódi kihívás. Mondhat-e a kereszténység mást is, mint amit azokban a templomokban mondott, amelyeket bezártak? Lehet, hogy ugyanarról a Bibliáról beszélünk, de mégsem ugyanúgy? Mit mond Isten a felvilágosult, liberális fiatal New York-i értelmiségieknek? Mit üzen Isten azoknak az embereknek, akik egyáltalán nem a hagyományos értékek mentén gondolják végig az életüket? Mit üzen Isten az egyedülállóként élő, vagy élettársi kapcsolatban, vagy a szabad szexualitással élő fiataloknak? Azt hiszem, egészen mást, mint amit általában véve a kulturálisan erősen meghatározott egyház hirdet, amely végül érdeklődés hiányában bezárja templomait.
De nézzük csak, mit is jelent a szituációs etika, vagy a szituációs teológia. Tim és Kathy Keller látva azt, hogy ezek a fiatalok egyedülállók, akik mélyen kiábrándultak a házasság intézményéből, elkezdték megvizsgálni, hogy mit is mond Isten erről a témáról. És azt találták, hogy sokkal többet, és egészen más, mint amit hagyományos keresztény értékeknek nevezünk. Talán soha nem döbben rá Tim Keller sem, hogy a Biblia nem tesz értékbeli különbséget az egyedülállók és a házasok között. És ha mégis, Pál apostol inkább az egyedülállóságot ajánlja, mint a házasságot. A kereszténység nevében én személyesen is hatalmas nyomást érzékeltem a házasság témáját tekintve. Isten szemében a házas, többgyerekes ember többet ér, mint az egyedülálló. Ennek a szemléletnek vannak nagyon kirekesztő megfogalmazásai is.
Azt hiszem, hogy a házasság túldimenzionálása társadalmi értelemben épp olyan egyoldalú, mint a teljes elutasítása. Kellerék elfogadták ezt a helyzetet. És azt hiszem, hogy innen elindulva lehet elkezdeni gondolkodni a házasságról. Hogy nem az a cél, hogy meggyőzzünk arról, hogy házasságot kell kötnöd, mert nem a házassághoz van kötve az üdvösség, vagy a boldog élet, hanem az a cél, hogy újra végiggondolva a házasság témáját, tisztán láthassunk. Azt hiszem, hozzám hasonlóan sok keresztény fiatal legelőször akkor kezdett el gondolkodni a keresztényként ismert teljesen téves és káros hiedelmein a házasságot illetően, amikor már házasságot kötött. Mások egyedülállóságra ítélik magukat ugyanezen hiedelmek mentén, és gyakran ezeknek a hiedelmeknek igen csak kevés közük van ahhoz, amit ezer évek óta tanított a Biblia a férfi és a nő kapcsolatáról és a házasságról. A házasság, a férfi és a nő kapcsolata, de akár mondhatom azt, hogy a női és a férfi identitás válsága egy olyan helyzet, ahol sok hamis vagy egyenesen káros hiedelmet levetkőzhetünk, és talán újra felfedezhetjük, hogy pontosan mit is tanít a Biblia ezekről a fontos témákról.
A könyv alcíme: félelmek és illúziók helyett kiteljesedés. Azt hiszem, hogy akár nem veszünk tudomást a félelmeinkről és az illúzióinkról, és így ugrunk fejest egy házasságba, akár a félelmeink és az illúzióink akasztanak meg egy házasság elindulásában, mindannyian arra vágyunk, hogy egy olyan házasságban élhessünk, amely a kiteljesedésünk felé vezet. Azt hiszem, hogy a kiteljesedésünk felé vezető út a félelmeinken és az illúzióinkon keresztül vezet. Timothy és Kathy Keller segít nekünk ezen az úton.
Lapozzon bele