Kiszállítási információk Magunkról About us Über uns About us Über uns

Intervízió – Hogyan lépjünk túl a szakmai elakadáson az egyik legjobb akciótanulási módszerrel?

2021. június 15.

Szervezetfejlesztők, változásmenedzserek, coachok, pedagógusok körében hazánkban is egyre népszerűbb az intervízió, amellyel a szakmai elakadások, bizonytalanságok nagyon jó hatásfokkal kezelhetők.

 

De mi is az intervízió, és hogyan zajlik a folyamat?

Az intervízió a szakmai tudás fejlesztésének olyan módszere, amelyben közelebbi vagy távolabbi kollégák segítenek egymásnak túljutni a munkájuk során felmerülő nehézségeken, elakadásokon, makacsul ismétlődő kudarcokon és kellemetlen helyzeteken.
Az intervízió munkatársak, kollégák általában 5-8 főből álló csoportjának módszeres, meghatározott szakmai elvek mentén haladó megbeszélése, amely a témagazda által hozott esetre összpontosít. A résztvevők a témagazdának segítő kérdéseket tesznek fel, aki ezáltal jobban rálát a saját működésmódjára, és az ismertetett probléma feloldására új lehetőségeket talál. A folyamatot a facilitátor felügyeli.

 

Kik számára hasznos az intervízió?

Az intervízió módszerét szinte minden szervezet sikeresen alkalmazhatja munkatársai képzésére: oktatási, szociális és kulturális intézmények, profitorientált termelő és szolgáltató vállalkozások, más nonprofit szervezetek és csoportok.

Az intervíziónak nagy hagyománya van a holland vezetési tanácsadók között, Magyarországon egyelőre még kevesebben használják. Átfogó módszertani könyv magyarul eddig nem jelent meg róla – Monique Bellersen és Inez Kohlmann könyve így rég várt szakirodalom a hazai vezetési- és szervezetfejlesztési könyvek kínálatában.

A holland vezetési tanácsadó szerzőpáros könyve a reflektív akciótanulás elméletét mutatja be, majd részletesen ismerteti a tíz legjobb intervíziós módszert.

Az intervízió a kezdőknek olyan módszert ad a kezébe, amely gyorsan megtanulható és rövid úton eredményre vezet, a haladók számára pedig „finomhangolja” az intervíziót, így a már ismert módszer intenzívebben járulhat hozzá a személyes fejlődésükhöz, illetve a szervezetük sikeréhez.

 

Mit gondolnak neves hazai szakemberek a módszerről és miért ajánlják az Intervízió könyvet?

Bellersen és Kohlmann könyvét minden vezetési tanácsadónak ajánlom, aki a reflexió és
önreflexió fókuszba állításával, a csoportos akciótanulás módszerével szeretne megvalósítani
olyan közösségi, illetve egyéni kibontakozást partnerei körében, amely tartós, értékekkel telt
és boldogsághoz vezet. A könyv kínálta módszertan olyan fogalmakat foglal magában, mint
kölcsönösség, bizalom, a verseny felfüggesztése, alázat, a különbözőségek áldásként való
felfogása, a magatartások mögötti mélységek, hajtóerők feltárása. Ezek pedig az ember
valódi boldogságkereséséhez tartozó utak.”
Baritz Sarolta Laura PhD, közgazdász, Domonkos-rendi nővér, a Corvinus Egyetem és a
Sapientia Főiskola oktatója

 

Ez a pragmatikus, de biztos szemléleti alapokon nyugvó mű letisztult képet, direkt
útmutatást és konkrét módszertanokat ad az intervízió alkalmazóinak, kezdő és tapasztalt
szakembereknek egyaránt. A holland szerzőpáros munkájából megértjük, hogy az intervízió
egy minőségi és közös tanulási tér, ahol a mélységen, a személyességen, egy megtartó és
reflektív közeg megteremtésén van a hangsúly. Az esetfeldolgozások során a dolgok
leegyszerűsödnek, kiélesednek és a helyükre kerülnek, ez a résztvevők felvilágosult és
elkötelezett cselekvését eredményezi, miközben a csoport is fejlődik. A könyvet
kimondotton ajánlom változásmenedzsereknek, szervezetfejlesztőknek, hiszen az
intervízióban a résztvevők a változásokat közösen dolgozzák fel, ami növeli
elköteleződésüket, segíti, hogy átlendüljenek az elakadásokon, miközben a közösségi
reflexiók erősítik a szervezeti tanulást, végső soron az eredményes és emberhez méltó
szervezet létrehozását.
Gelei András PhD, a Corvinus Egyetem docense, szenior szervezetfejlesztő és coach, ICG és a
Szervezetfejlesztők Magyarországi Társasága társelnöke

 

Tapasztalataimból kiinduló tanulásom olyan kultúrájú szakmai közegbe ágyazódik, ahol a
személyes és a közösségi tanulás támogatásának alapvető eszköze a külső szakember
bevonása. Magam is szívesen vagyok ilyen külső szem mások számára. Az intervízió és az azt
kísérő szakember felhatalmazást és bizalmat ad a szakmai közösségeknek, hogy belső
erőforrásaikat mozgósítva az eddigieknél nagyobb felelősséget vállaljanak saját
fejlődésükért. Örömmel láttam, hogy pedagógus munkatársaim vállalták ezt a felelősséget.
Az általam kísért intervíziós csoportok tagjainak felelőssége hatalmasat nőtt, a közös
tanulásuk meghozta számukra a várt cselekvési irányt, új lendülettel léptek nevelői
munkájuk terébe.
Guba András PhD, piarista szerzetes, tanár, szupervízor

 

Vannak módszerek, amelyek nem szakmai képzettségeink felső polcairól hullnak alá, hanem
ősi energiáinkra épülnek, ezért elevenek és termékenyek. Mindannyian tudunk hallgatni,
rezonálni, empatikusak lenni és kérdezni. Az intervízió ettől működik, ezért elpusztíthatatlan,
miközben visszatanítja nekünk azt, amit mindig is tudtunk, csak hagytuk szunnyadni.
Gulyás Péter szervezetfejlesztő, Egyházi Fejlesztők

 

Ritkán találkozunk olyan ön- vagy csapatfejlesztésről szóló könyvvel, amelyik tudományos
igényességgel, ugyanakkor azonnal hasznosítható, gyakorlati megközelítéssel ír választott
témájáról. A Bellersen-Kohlmann szerzőpáros könyve ilyen. Minden fejlesztő szakember és
vezető haszonnal forgathatja, mert biztosan talál benne olyasmit, amit elleshet, tudatosíthat
magában, vagy ami által inspirálódhat.
Dr. Izsák Norbert MCC, a PTF Coaching Tanszékének vezetője, az International Coaching
Federation minősítési értékelője

 

„Ahol csoportok együtt dolgoznak egy-egy közös cél elérése érdekében, az hasonlít egy
közösségi táncra. Fontos, hogy egy ritmusra mozduljunk, öröm legyen az együttműködés, és
megszülessen a közös alkotás csodája. Ez a könyv nagyon hasznos segítség, hogy
megtanuljuk, illetve újratanuljuk a közösségi tánclépéseket, és ehhez találunk benne 10
közösségi koreográfiát is. Az intervízióban közel kerülünk egymáshoz, de közben nem lépünk
a másik lábára.
Dr. habil. Siba Balázs KRE-HTK egyetemi docens, szupervízor

 

Legnagyobb tanulásaim csoportokhoz köthetők. Hiszem, hogy a másokkal való
kapcsolódásunk, a különböző látásmódunk, reflexióink, konfrontációink hozzák meg minden
esetben a mélyebb belátást és a tanulás lehetőségét. Ez a könyv lehetőséget biztosít arra,
hogy bárki – netán sorról-sorra haladva – kipróbálja a csoportos munkát, akár facilitátorként,
akár témagazdaként, akár csoporttagként vesz részt benne.
Mindenki, aki gyakorolja az intervíziót, vagy segíti a csoportok és csapatok működését, a
világot teszi jobbá.
Szabó Zsófia szervezetfejlesztő, coach, az Ascon Consulting ügyvezetője

 

Örömmel üdvözlöm ezt a nagyon praktikus, jól használható összeállítást. Szemlélete
lendületet és inspirációt ad a közös, egymásra számító, őszinte párbeszéden alapuló szakmai
és emberi fejlődésre: hiszen mindazzal nevelünk, amik vagyunk.
Tornay Krisztina M. Petra PhD, felnőttképzési vezető, Boldogasszony Iskolanővérek

 

Az intervízió jelentőségét elsődlegesen szervezeti értékeiben tartom kiemelkedőnek. Csiszolja és formálja a napi munkatevékenység kommunikációit, együttműködéseit – kultúraformáló hatása az egész szervezetben érzékelhetővé válik.
Székelyné Kováts Eszter pedagógus, pszichológus, senior dipl. szupervízor

 

Az Intervízió könyv megvásárolható a kiadó webáruházában 20% kedvezménnyel itt!

Még több könyvajánló blog

2021. november 05.

Fedezd fel a párod!

Amikor tavasszal minden bezárt, kinyílt valami új a számomra. Mivel nem volt színház, mozi, kiállítás és előadások, a képernyőtől meg néhány nap alatt kivert a víz, családtagjaim egyre több időt töltö...

Elolvasom »

2015. november 28.

Ti azért így imádkozzatok!

Kovács Endre Ti azért így imádkozzatok! című könyve a Miatyánk vezérfonalát követve olyan útmutatást igyekszik találni az imádkozni vágyó ember számára, ami mai kérdéseinket komolyan veszi, és mindekö...

Elolvasom »

2016. július 15.

Megbocsátás. Hogyan tegyük múlt időbe a múltunkat?

“Vajon mi az oka annak, hogy időnként úgy sodor magával bennünket a megbocsátásra való képtelenség, mint vihar a tengeren hánykolódó halászhajót? Küszködünk, hogy megbocsássunk, nekifeszülünk a ...

Elolvasom »

2015. október 06.

Hová tűnt a cseresznyefa nagypapa?

Nagypapa születésnapjára minden évben rózsaszín virágba borult a cseresznyefa, de idén a fa nem volt sehol! Csak egy tömzsi tuskó árválkodott a helyén. Hová tűnt a cseresznyefa, nagypapa? kérdezte Ver...

Elolvasom »

2020. január 21.

Figyelni tanít | Molnár Illés írása Thoma László Füst – Túlélni a traumát című kötetéről

Figyelni tanít Az első mondatoktól kezdve magával ragad a figyelme. Kifelé és befelé is. Az utca arcaira, mondataira, ritmusára és saját érzeteire, emlékeire, érzéseire. Ezen a rendkívül precíz, mégis...

Elolvasom »

2017. április 18.

Hogyan szeresselek?

Számtalanszor eszembe jutott már a kérdés, amikor egy problémás viselkedésű gyermekkel találkoztam, hogy mi lehet a megoldás? Hogyan kezeljem, ha bármit mondok, nem hajlandó a feladattal foglalkozni? ...

Elolvasom »
Még több könyvajánló blog »

Változás a személyes vásárlásnál! A részletekért kattintson ide!

'