Kiszállítási információk Magunkról Kapcsolat

Elkövető, áldozat egyaránt sérül

2016. július 15.

Magyarul is megjelent a diákok körében tapasztalható megfélemlítésről szóló nemzetközi bestseller, a Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak. Szerzője Barbara Coloroso, a gyereknevelés világszerte elismert szakértője szemléletváltást sürget a jelenséggel kapcsolatban.

Egy ilyen könyv témája általában nem vonzza az átlagolvasót, így sokszor az érintettekhez is nehezen jut el, pedig nagy szükségük lenne tanácsokra a probléma megoldásában – mondta Herjeczki Kornél, a Harmat Kiadó igazgatója az MTI-nek.Mint kifejtette, Barbara Coloroso könyve Magyarországon is komoly változást eredményezhet a magyarul kortárs megfélemlítésnek nevezett bullying problémájának felismerésében és kezelésében, és segítséget nyújthat a pedagógusoknak, az iskolapszichológusoknak, a szülőknek, de még az áldozatoknak is.

Kutatások szerint Magyarországon minden negyedik-ötödik gyerek válik bántalmazás áldozatává az iskolában. Ennek leggyakoribb formája a cukkolás, a cikizés, a megszégyenítő megviccelés és a kiközösítés, de a testi erőszak is szerepel a gyakori bántalmazások listáján.

Herjeczki Kornél elmondta, hogy a több nyelvre lefordított hiánypótló kötet – amely elnyerte a Books for a Better Life Award elnevezésű díjat – új szemléletet hoz a kortárs megfélemlítés megközelítésében, mert nemcsak konkrét lépéseket javasol a szakembereknek és a szülőknek, hanem megelőző stratégiákat, irányelveket is ad a biztonságot nyújtó iskolák és az aktív közösségek megteremtéséhez.

“Fontos felhívni a figyelmet a szülők felelősségére is: például, hogy tudatosítsák gyerekeikben az internethasználat veszélyeit, de talán még fontosabb, hogy erősítsék a gyerekek egészséges önképének kialakítását. Így kisebb az esélye, hogy akár áldozat, akár elkövető váljon belőlük” – jegyezte meg.

Hozzátette, hogy a zaklatáskor az elkövetőnek és az áldozatnak is sérül a személyisége, ugyanis mindketten rossz magatartásformát erősítenek magukban: az elkövetőn elhatalmasodnak a gyűlölködő, kirekesztő magatartásformák, az áldozat pedig a bántalmazás következtében egyre értéktelenebbnek érzi magát. Kiemelte, hogy mivel a bántalmazott gyerekek gyakran félnek a zaklatásról beszélni, a könyv egyes fejezetei tesztszerűen vezetik végig a szülőket azokon a pontokon, amelyeket megválaszolva esetleg gyanakodhatnak arra, hogy gyerekük bántalmazásnak van kitéve.

Class Booing Student During Presentation

Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője az MTI-nek arról bezsélt, hogy ha az iskola légterében zajlik a bántalmazás, annak a pedagógusok számára árulkodó jelei vannak. Ilyen például, ha egy gyerek sosem játszik nagy közösségben vagy a szüneteket a felnőttek közelében tölti, illetve ha nem akar részt venni fakultatív osztályprogramokon.

“Sokszor nem az a baj, hogy a pedagógus nem tudja vagy nem látja, hogy mi történik, hanem az, hogy nem tud mit tenni, nincsen megoldási alternatívája” – mondta. Ezekben a helyzetekben segíthet, ha van külső szemlélő, távolabbról jövő segítség. Ilyen lehet az iskolapszichológus vagy egy szociális munkás, hiszen “a kortárs bántalmazások sokszor nem egyetlen zaklatóról és egyetlen bántalmazottról szólnak, hanem egy nagyon rosszul működő osztály- vagy iskolai közösségről” – emelte ki.

A szakember szerint amennyiben egy szülő elég időt tölt gyerekével, hogy közel kerülhessen hozzá, akkor olyan légkört teremt, hogy a gyerek el fogja mondani, ha bajban van. Ha azonban mégsem szól, akkor is vannak jelek, amelyekből lehet a zaklatásra gyanakodni. Ilyen például, ha a gyerek szomatikus tüneteket produkál: migrénes fejfájás gyötri, hasmenése, erős hasfájása van vagy minden nap kifogást keres, hogy miért nem akar iskolába menni, esetleg igényli, hogy minél hamarabb menjenek érte.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 116 111-es segélyhívó számára az idén már 200 olyan hívás érkezett – elsősorban a gyerekektől -, amelyekben a kiskamaszok maguk kérnek segítséget hasonló problémák ügyében. Feltűnő, hogy ezekben az esetekben nem tudnak, nem mernek a szülőkhöz, a pedagógusokhoz fordulni, esetleg az anonimitás miatt keresnek külső segítséget.

Megjelent: nepszava.hu

Lapozzon bele

Kapcsolódó termék

-20%
Barbara Coloroso:

Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Micsoda veszélyes kombináció: a társait terrorizáló gyerek, a kiszemelt áldozat, aki nem mer segítséget kérni, a tétlen szemlélők, valamint a felnőttek, akik a gyermekkor velejárójának tekintik az erőszakot! Ma már sajnos az újsághírek is arra figyelmeztetnek, hogy az iskolai terror akár tragédiához is vezethet. Barbara Coloroso könyve a mai korhoz igazított, átdolgozott változatban, az internetes zaklatásról szóló fejezettel kiegészülve kerül a magyar olvasók kezébe. A gyermeknevelés világszerte elismert szaktekintélye remekül használható eszközt ad a szülők, a pedagógusok – és mindenekelőtt a gyerekek – kezébe. Ha tanácsait megfogadjuk, megszakíthatjuk az erőszak körforgását.

Részletes adatlap »2 900 Ft 2 320 FtKosárba

Még több könyvajánló blog

2015. október 07.

Küzdeni a kapcsolatokért

Pálhegyi Ferenc gyógypedagógust, pszichológust, főiskolai tanárt, a Bibliai Házassággondozó Szolgálat alapítóját nyolc évtizedes életútjáról kérdezi Sz. Kiss Mária. Beszélgetésükben „Feri bácsi” őszintén beszél küldetéséről, hitéről, egyháztagságáról és családi életéről, sikereiről és kudarcairól, nem titkolva személyes fejlődését és konfliktusait sem.

Elolvasom »

2016. november 25.

Péntekre új én

Mindannyiunk számára ismerős lehet a vágy, hogy néha 1-1 hétre elküldjük kedves házastársunkat (gyermekünket/szüleinket/testvérünket) valahová azzal a megrendeléssel, hogy hétvégére megújulva, sokkal kedvesebben, megértőbben, figyelmesebben érkezzen haza. Vágyunk rá, hogy a másik levetkőzze a számunkra idegesítő tulajdonságait és megerősödjön a számunkra tetszetős személyiségvonásaiban, szokások gyakorlásában.
Elolvasom »

2016. január 28.

„A hangszerek mi vagyunk” – Könyv a Bolyki Brothersről

Nem mi vagyunk a lényeg, hanem Isten áldása rajtunk. „Elhívásunk van” – vallja a négy Bolyki fivér, akiknek az énekegyüttese hungarikum. Nemcsak magas színvonalú művészetük és kivételes humoruk, játékos kedvük miatt, hanem mert nem a showbiznisz, hanem Istenben megélt testvériségük tartja össze és lendíti előre őket.

Elolvasom »

2015. október 06.

A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása

Sean Covey világsikerű könyve, A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása tizenévesek és fiatal felnőttek milliói számára jelentett iránytűt ahhoz, hogy valóban sikeres legyen az életük. Kézikönyv arról, amit mindenkinek tudnia kell a helyes énképről, az egészséges kapcsolatokról, a csoportnyomásról, az elvek vállalásáról és arról, hogy miképp valósíthatjuk meg a céljainkat.

Elolvasom »

2017. február 11.

Az iszlám és a kereszténység

Sok mindent tudtam eddig is az iszlámról, de azt nem tudtam, hogy nem szabad a bal kezünket használni evéskor (mázli, hogy jobbkezes vagyok!), és azt sem, hogy nem illik úgy ülni, hogy a talpunk valaki felé irányuljon. Mai világunkban bármikor közelebbi kapcsolatba kerülhetünk muszlimokkal, jó, ha tisztában vagyunk az
ő vallásukkal.
Elolvasom »

2016. január 31.

Táncol a por? – Beszélgetés a szerzővel

A keresztyén élet egyik legnehezebb kérdése, mit jelent lemondani önmagunkról – véli Tóth Sára. A Károli Gáspár Református Egyetem oktatójának a közelmúltban jelent meg Táncol a por című könyve, melyben nehéz kérdéseket feszeget útkeresésről, szenvedésről, vallásos klisékről. Tóth Sára írásainak jó részét a Parókia portálról is ismerhették az olvasók, tavaly azonban kötetbe foglalta gondolatait hitről és spiritualitásról. Nemlét és létezés határán egyensúlyoztunk a szerzővel.

Elolvasom »

Még több könyvajánló blog »