Kiszállítási információk Magunkról Kapcsolat

Volker Kessler: A Biblia négy vezetési alapelve

2017. szeptember 12.

A német teológus Kessler könyvében arra keresi a választ, miként viszonyuljon a keresztény vezető a szolgálathoz, a hatalomhoz, a felelősséghez és a kegyelemhez, és hogyan alkalmazza a szeretet bibliai parancsát ezeken a területeken.

Volker Kessler emlékeztet rá: a keresztény vezetés alapvető mintája a szolgáló vezetés. Kiindulópontját Jézusnak Zebedus fiaival folytatott párbeszédében találjuk. Amikor János és Jakab (illetve Máté evangéliumában az édesanyjuk) azzal a kívánsággal fordulnak Jézushoz, hogy uralkodásakor jobb és bal oldalán ülhessenek majd, a Megváltó ezt a kérést használja fel, hogy megvilágítsa, mit jelent a „krisztusi vezetés” (Mk 10,42-45). A könyv írója figyelmeztet: a szolgáló vezető nemcsak azt kérdezi, hogy mit tehetnének értem a munkatársaim, hanem azt is: „Mit tehetnék én a munkatársaimért, hogy képességeiket, ajándékaikat kibontakoztathassák?” Az a vezető, aki elsősorban szolgálni akar, ellentéte annak a vezetőnek, aki mindenekelőtt vezetni akar. A szolgáló vezető háttérbe szorítja önmagát, hogy másokat állítson a középpontba. Ezt a fajta hozzáállást jól jellemzi Keresztelő János mondata: „Neki (Jézusnak) növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem” (Jn 3,30). A szolgáló vezető örül, ha munkatársai sikeresek, akkor is, ha netán sikeresebbek, mint ő maga. Jó példa a szolgáló vezetőre Barnabás is, aki bevezette a jeruzsálemi gyülekezetbe Pált, később Antiókhiába mentek, majd együtt indultak első missziós útjukra. Kezdetben Barnabás vezetett, de később Pál átvette a vezetést és Barnabás ezt elfogadta (Csel13,2;13). A szolgáló vezető számára a szolgálat, a feladat áll az első helyen, nem a pozíció. A jó keresztény vezető elsősorban Istennek szolgál, másodsorban a szervezetnek, amelyet irányít, harmadsorban pedig a szervezet munkatársainak. Ez a háromféle szolgálat általában jól összeegyeztethető.

Vezetés és hatalom kapcsolatát elemezve a szerző kiemeli, hogy a hatalom több a formális hatalomnál, önmagában nem bűn. Hatalom nélkül nem lehet vezetni. Kessler emlékeztet rá: az ember hatalma abból ered, hogy Isten képmására teremtetett. „Ez a tudás adhat bátorságot, hogy jó lelkiismerettel merjünk is élni ezzel a hatalommal, de felelősségünkkel és korlátainkkal is tisztában kell lennünk.” A hatalom birtokosai a rábízottakon kívül felelősséggel tartoznak annak is, akitől a hatalmat kapták. A hatalom soha nem lehet maga a cél, hanem mindig csak eszköz. A hatalom gyakorlásának két nagy veszélye van: az egyik a hatalommal való visszaélés, a másik pedig ennek az ellenkezője, ha valaki egyáltalán nem él a hatalmával. Vannak akik úgy gondolkodnak, hogy a hatalomnélküliség egyfajta keresztény erény. Ez azonban a Biblia tanításának félreértelmezése. Jézus ugyan bizonyos esetekben lemondott hatalma használatáról – pl. amikor elfogták a Getsemáni-kertben, vagy amikor a kereszten szenvedett (Mt 26,36-46; 27,32-50) –, de ez a lemondás egy adott célt szolgált, és csak ideiglenes volt. Ha valaki meghívást kap a vezetésre, mondjon igent a hatalomra, amely Isten egyik ajándéka. Használja a hatalmat eszközként, hogy jót tegyen, vagy hogy a rosszat megakadályozza. Alkalmazkodjon munkatársainak kultúrájához és az arra jellemző hatalmi felfogáshoz. Legyen nyitott a bírálatra a saját hatalomgyakorlásával kapcsolatban, de ne hagyja, hogy mindenféle kritika elbizonytalanítsa.

A vezetés és felelősség kérdését illetően Volker Kessler kifejti: mivel az ember Isten megbízottjaként gyakorolja a hatalmát, ez mindig a Teremő előtti felelősséggel jár együtt. A hatalom gyakorlása azért válik szolgálattá, „mert a hatalommal rendelkező ember Isten előtt felelős.” Felelős azoknak az embereknek is, akik megbízták a vezetéssel. Az önmagunkért vállalt felelősség csúcspontját pedig a Bibliában Jézus tanítványaihoz intézett szavai jelentik: „Többé nem mondalak titeket szolgának, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura” (Jn 15,15). A szolga csak utasításokat követ, nem nagyon van választási lehetősége, és döntési szabadsága korlátozott. Vele ellentétben „a barát megértette az úr szándékait. Ezért képes felelősen cselekedni.”

A vezetés és kegyelem kapcsolatát elemezve a szerző megállapítja: a felelősség és a kegyelem szorosan kapcsolódik egymáshoz. A szó eredeti jelentése szerint keresztény az, aki Krisztust követi. Annak tudatában él, hogy bűnös, de bízhat a Jézus általi megbocsátásban, aki „az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét” (Jn 1,29), s aki az egyetlen „közbenjáró Isten és emberek között” (1 Tim 2,5-6). Kessler gondolatmenete szerint a felelősség vállalása és a kegyelem megtapasztalása ugyanannak az éremnek a két oldala. Ahol van kegyelem, ott könnyebb beismerni a hibákat és vállalni a felelősséget. A vezetőnek szüksége van a kegyelem lehetőségére, a keresztény vezető pedig tudja, hol találhat kegyelemre, és ő is továbbadja a kegyelmet. Ha hibázik, elismeri tévedéseit, hibáit, és bocsánatot kér munkatársaitól. Nem az erkölcs teszi a vezetőt keresztény vezetővé, hanem a Krisztussal való kapcsolata – szögezi le a szerző.

Volker Kessler rámutat: egy szervezet, egy társadalom beteggé válik, ha csak az arra alkalmatlanok készek a vezetésre. „Az igazi ellenség az a szolgáló jellemű ember, aki képes lenne vezetni, de nem vállalja; vagy aki amellett dönt, hogy olyan vezetőt követ, aki nem szolgál.” Ettől az egész társadalom szenved. Ezért ha egy keresztény hívőnek adottsága van a vezetéshez, s ha teljes szívvel akarja követni a fő parancsot, a szeretet kettős parancsát – „… szeresd az Urat, a te Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és teljes erődből… Szeresd felebarátodat, mint magadat” (Mk 12,29-31) –, akkor vegye kezébe a vezetői pálcát, amit feléje nyújtanak. Ez az egész közösség javára válik.

(Harmat Kiadó, 2016.)

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Lapozzon bele

Kapcsolódó termék

-20%
Martina & Volker Kessler:

A Biblia négy vezetési alapelve

„Óriási felelősség nehezedik rám. Hogy birkózzak meg vele?” „Hogyan éljek a rám ruházott hatalommal úgy, hogy ne tartsanak diktátornak?” „Elfogadásra és megbocsátásra kell törekednünk, de vezetőként hol húzzam meg a határt?”

Dr. Volker Kessler német teológus nem használati útmutatót ad kézbe. Ha a belső hozzáállás nem megfelelő, a legjobb tanácsok sem érnek semmit. A szerző a helyes vezetői hozzáállás kialakítására teszi a hangsúlyt. Abban nyújt segítséget, hogyan viszonyuljon a keresztény vezető a szolgálathoz, a hatalomhoz, a felelősséghez és a kegyelemhez.

Részletes adatlap »1 500 Ft 1 200 FtKosárba

Még több könyvajánló blog

2019. szeptember 25.

Francine Rivers eddigi legjobb regénye?

Francine Rivers Mikor a sófár zeng című műve különösen érzékenyen érintett mint fordítót, és így lesz ezzel minden olvasó, akinek Isten népe igazán a családja, aki szinte valódi csontokkal és inakkal kötődik Krisztus testéhez, akinek életében vannak napok, amikor a gyülekezettel kel és a gyülekezettel fekszik. Hatványozottan igaz ez, ha az olvasó történetesen lelkipásztor.

A regény Paul Hudson, a lendületes ifjú lelkész életét tárja elénk, aki elkötelezetten építi a gyülekezetét – de milyen áron? Amikor Paul engedett a hívásnak, és a súlyos gondokkal küzdő közösség élére állt, még nem tudta, mire számítson, de aztán hamarosan új irányt adott a Centerville-i Keresztény Gyülekezetnek: tele a templom, zsúfolásig tele, és minden olyan remekül megy. Bárcsak a felesége, Eunice is osztozna örömén! De ha nem, hát nem, Paul nem engedheti, hogy a nő csendes jelenléte eltántorítsa. Eunice azonban tudja, valami nincs rendben… régóta nincs rendben.

A Mikor a sófár zeng talán a szerző legjobb regénye, és ilyet nem ír le elhamarkodottan az ember. Az egyházban tevékenykedők, lelkészek, lelkészfeleségek és laikus szolgálattevők mind magukra ismernek benne; érezhető, hogy Rivers saját élete és mások vallomásai köszönnek vissza a szövegben. Mi bizonyítaná jobban ezt, mint hogy a fordító a regény egy pontján őszintén elbizonytalanodott: vajon hol az igazság, ki értelmezi jól Isten akaratát a szereplők közül? Mert még ő is olyan szívesen hitt volna a kényelmes hazugságoknak.

Rivers azonban nem engedi ezt, hanem alámerül a lelkipásztorok és a gyülekezetek kívülről talán érthetetlen tragédiákkal terhelt világába, hogy az igéből nyert, Istennel való járásban érlelt bölcsességgel gazdagítsa életünket. Nem ámítjuk a leendő olvasót: nem könnyű olvasmányt, nem felívelő cselekményt kínál a Mikor a sófár zeng, hanem betekintést egy ismerős, mégis láthatatlan valóságba, ahol sokszor talán még erősebben szólal meg a megbékélés és a helyreállás evangéliuma.

/Szabadi István – a regény fordítója/

2015. október 06.

Zaklatók, áldozatok, szemlélők: az iskolai erőszak

Micsoda veszélyes kombináció: a társait terrorizáló gyerek, a kiszemelt áldozat, aki nem mer segítséget kérni, a tétlen szemlélők, valamint a felnőttek, akik a gyermekkor velejárójának tekintik az erőszakot!

Elolvasom »

2016. július 15.

Dianne B. Collard: Úgy döntöttem, megbocsátok… fiam gyilkosának

Amikor a könyvet olvasás után becsuktam, még fogalmam sem volt, hogy mit írjak róla, hogyan mutassam be nektek, csupán a blogbejegyzésem első mondata volt meg a fejemben, ami így hangzott volna: “Abszolút nem olyan volt ez a könyv, mint amilyenre számítottam.” Aztán rájöttem, ezt nem írhatom, hiszen mikor először a kezembe vettem, még sejtésem sem volt, mire számítsak. Úgyhogy az előző mondat így helyes: “Abszolút nem számítottam semmire, de ez a könyv megmutatta magát.”

Elolvasom »

2015. november 18.

A Holt tengeri tekercsek

Színes, reprezentatív, 12 oldalas leporello korunk egyik legjelentősebb irodalmi és archeológiai leletéről, a Holt-tengeri tekercsekről.

Elolvasom »

2015. október 06.

Tűzálló

Hivatása gyakorlása közben, a lángoló épületek belsejében Caleb Holt tűzoltóparancsnok mindig tartja magát a tűzoltók legfőbb szabályához: soha ne hagyd cserben a társad! Ám széthullóban lévő házasságában más szabályok szerint él. Vajon tűzállóvá tehető-e még a kapcsolatuk?

Elolvasom »

2016. november 09.

Péntekre új én

Azok közül akik a Péntekre új én címre felkapják a fejüket, majd lekapják a könyvet a polcról és hazaviszik, vagyis akik ezt a könyvet elolvassák, azok az emberek túlnyomórészt éreznek magukban szükséget a változásra. Kevin Leman ismét olyat ígér, ami nehezen hihető. (Korábbi igéretei új gyerekre, majd új férjre vonatkoztak.)
Elolvasom »

Még több könyvajánló blog »

Kedves Vásárlónk! Kiadónk a december 7-i és 14-i szombati munkanapokon zárva tart. Megértésüket köszönjük!

'